Selecteer een pagina

Er zijn miljoenen pagina’s op het web, maar geen enkele is belangrijker voor digitale marketeers dan zoekmachine resultaten pagina’s, of SERP’s.

Zoekmachine optimalisatie specialisten en PPC adverteerders wedijveren om hetzelfde kostbare onroerend goed in de meest prominente delen van de SERPs, maar de concurrentie is hevig en de technologische ontwikkelingen in het zoeken betekenen dat het’belangrijker is dan ooit voor digitale marketeers om te weten hoe zoeken werkt en wat ze kunnen doen om hun zichtbaarheid te maximaliseren.

SERP voorbeeld

Pagina één van de SERP is waar je wilt zijn!

Search Engine Results Pages: Wat ze zijn en hoe ze werken

Zoekmachine resultatenpagina’s zijn webpagina’s die aan gebruikers worden geserveerd als ze online iets zoeken met een zoekmachine, zoals Google. De gebruiker voert zijn zoekopdracht in (vaak met specifieke termen en zinnen, bekend als keywords), waarop de zoekmachine hem een SERP voorschotelt.

Elke SERP is uniek, zelfs voor zoekopdrachten die op dezelfde zoekmachine met dezelfde trefwoorden of zoekopdrachten worden uitgevoerd. Dat komt omdat vrijwel alle zoekmachines de ervaring voor hun gebruikers aanpassen door resultaten te presenteren op basis van een groot aantal factoren buiten de zoektermen, zoals de fysieke locatie van de gebruiker’s, zijn surfgeschiedenis, en zijn sociale instellingen. Twee SERPs kunnen identiek lijken, en veel van dezelfde resultaten bevatten, maar zullen vaak subtiele verschillen vertonen.

Het uiterlijk van de resultatenpagina’s van zoekmachines is voortdurend in beweging door experimenten van Google, Bing, en andere zoekmachine-aanbieders om hun gebruikers een meer intuïtieve, responsieve ervaring te bieden. Dit, in combinatie met opkomende en zich snel ontwikkelende technologieën in de zoekruimte, betekent dat de SERP’s van nu qua uiterlijk sterk verschillen van hun oudere voorgangers.

Organische resultaten

SERPs bevatten gewoonlijk twee soorten inhoud – “organische” resultaten en betaalde resultaten. Organische resultaten zijn vermeldingen van webpagina’s die verschijnen als gevolg van het algoritme van de zoekmachine’s (waarover dadelijk meer). Zoekmachine optimalisatie professionals, algemeen bekend als SEO’s, zijn gespecialiseerd in het optimaliseren van webinhoud en websites om hoger te scoren in de organische zoekresultaten.

In de volgende figuur zijn de gemarkeerde resultaten allemaal organische resultaten:

SERP organische resultaten voorbeeld

Organische resultaten op de SERP

Het vak aan de rechterkant van deze SERP staat bekend als de Kennisgrafiek (ook wel eens de Kennisbox genoemd). Dit is een functie die Google in 2012 introduceerde en die gegevens naar veel gestelde vragen uit bronnen over het hele web haalt om beknopte antwoorden op vragen te geven op één centrale plaats op de SERP.

In dit geval zie je een breed scala aan informatie over Abraham Lincoln, zoals de datum en plaats van zijn geboorte, zijn lengte, de datum waarop hij vermoord werd, zijn politieke voorkeur, en de namen van zijn kinderen – veel van die feiten hebben hun eigen links naar de relevante pagina’s.

Sommige SERP’s zullen aanzienlijk meer organische resultaten bevatten dan andere, zoals het voorbeeld hierboven. Dit komt door de verschillende bedoeling van de verschillende zoekopdrachten. Er zijn drie primaire soorten zoekopdrachten op internet:

  • Informatief
  • Navigationeel
  • Transactiegericht

Informatieve zoekopdrachten zijn die waarbij de gebruiker informatie hoopt te vinden over een bepaald onderwerp, zoals Abraham Lincoln. Het zou’weinig zin hebben om advertenties of andere soorten betaalde resultaten op een SERP als deze te plaatsen, want de zoekopdracht “Abraham Lincoln” heeft een zeer lage commerciële bedoeling; de overgrote meerderheid van de zoekers die deze zoekopdracht gebruiken zijn niet op zoek om iets te kopen, en als zodanig worden alleen informatieve resultaten op de SERP getoond.

Navigerende zoekopdrachten zijn die waarbij de gebruiker door zijn zoekopdracht een specifieke website hoopt te lokaliseren. Dit kan het geval zijn bij personen die een specifieke website zoeken, een website proberen op te sporen waarvan ze de URL niet meer weten, of een ander soort navigatiedoel.

Finitief zijn transactionele zoekopdrachten waarbij de kans het grootst is dat betaalde resultaten op de SERP verschijnen. Transactionele zoekopdrachten hebben een hoge commerciële intentie, en zoekopdrachten die naar transactionele SERP’s leiden kunnen trefwoorden bevatten als “buy” en andere termen die wijzen op een sterke wens om een aankoop te doen.

Betaalde resultaten

In tegenstelling tot organische resultaten zijn betaalde resultaten resultaten waarvoor een adverteerder betaald heeft om ze weer te geven. In het verleden waren betaalde resultaten bijna uitsluitend beperkt tot kleine, tekst-gebaseerde advertenties die meestal boven en rechts van de organische resultaten werden weergegeven. Tegenwoordig kunnen betaalde resultaten echter allerlei vormen aannemen, en zijn er tientallen advertentieformaten die tegemoet komen aan de behoeften van adverteerders.

SERP betaalde resultaten voorbeeld

Enkele betaalde resultaten op de Google SERP

In het voorbeeld hierboven (een SERP voor de zoekopdracht “grasmaaiers&rdquo) zijn alle resultaten op de SERP – met uitzondering van de kaart en de bedrijfsvermelding eronder – betaalde resultaten. De drie grote op tekst gebaseerde advertenties bovenaan de SERP (die beschouwd worden als de beste positie voor adverteerders) zijn typische PPC advertenties. Van die drie advertenties zijn de onderste twee (voor Craftsman.com en Husqvarna.com) beide voorzien van Ad extensions waardoor potentiële klanten direct vanuit de advertenties naar specifieke pagina’s op hun websites kunnen navigeren.

De op afbeeldingen gebaseerde advertenties rechts op de pagina zijn Winkeladvertenties, een functie die op het Google Ads platform wordt aangeboden en waarmee ecommerce retailers’ productinformatie kunnen tonen naast andere resultaten op de SERP. Winkeladvertenties kunnen een breed scala aan informatie bevatten, zoals beschikbaarheid van producten, beoordelingen van gebruikers, speciale aanbiedingen, en meer.

Direct onder de Shopping advertenties staan twee extra PPC advertenties (zoals aangegeven door de gele “Ads” vlag erboven) die ook de uitbreidingen voor gebruikersbeoordelingen bevatten, aangegeven door de sterbeoordelingen direct onder de bestemmings-URL.

De kaart en de bedrijfsvermelding zijn de enige resultaten op deze SERP die niet expliciet betaalde resultaten zijn. Deze kaart wordt getoond op basis van de locatie van een gebruiker’en bevat vermeldingen voor lokale bedrijven die hun gratis Google Mijn Bedrijf vermelding hebben ingesteld. Google Mijn Bedrijf is een gratis bedrijvengids die kleinere lokale bedrijven kan helpen hun zichtbaarheid voor zoekers te vergroten op basis van geolocatie, een bijzonder belangrijke functie op mobiel.

Ranking signalen en zoekalgoritmen

Organische resultaten zijn vermeldingen die door de zoekmachine geïndexeerd zijn op basis van een aantal factoren, ook wel “rankingsignalen.”

Het zoekalgoritme dat Google gebruikt kent bijvoorbeeld honderden ranking factoren, en hoewel niemand buiten Google precies weet wat ze zijn, wordt aangenomen dat sommige belangrijker zijn dan andere. In het verleden was het linkprofiel van een site – het aantal externe links die van andere websites naar een bepaalde website of webpagina verwijzen – een belangrijk ranking signaal. Dat is het tot op zekere hoogte nog steeds (daarom staat Wikipedia zo prominent in de organische resultaten voor zoveel zoekopdrachten), maar het zoeken gaat zo snel dat rankingsignalen die ooit cruciaal waren voor het zoekalgoritme nu misschien minder belangrijk zijn, een bron van voortdurende frustratie voor SEOs.

Zoekmachine Optimalisatie

Zoals de naam al zegt, is zoekmachine-optimalisatie de praktijk van het optimaliseren van websites en webpagina’s voor ontdekking in zoekmachines en, als gevolg daarvan, een meer zichtbare plaatsing op de resultatenpagina’s van zoekmachines. Dit wordt bereikt met allerlei middelen, van wat bekend staat als “on-page” SEO tot “off-page” technieken.

On-page SEO

On-page SEO verwijst naar de beste praktijken die makers van webinhoud en site-eigenaars kunnen volgen om ervoor te zorgen dat hun inhoud zo gemakkelijk mogelijk vindbaar is. Dit omvat het maken van gedetailleerde paginametadata (gegevens over) voor elke pagina en elementen zoals afbeeldingen, het gebruik van unieke, statische URL’s, het opnemen van trefwoorden in relevante koppen en subkoppen, en het gebruik van schone HTML code, om er maar een paar te noemen.

Off-page SEO

In tegenstelling tot on-page SEO technieken, verwijst off-page SEO naar strategieën die de site als geheel beïnvloeden. Veel voorkomende off-page SEO technieken zijn link building en uitwisseling, social bookmarking, content marketing, inzendingen naar directories en indexen van zoekmachines, en het opzetten van online gemeenschappen op sociale media.

Hoewel de volledige reikwijdte van SEO veel te breed is om hier uitvoerig te behandelen, hoef je alleen maar te weten dat SEO zich in de eerste plaats richt op het bereiken van hogere rankings vanuit een organisch perspectief. Bedrijven kunnen een bureau of SEO professional inhuren om hun SEO werk uit te voeren, maar buiten deze investering verandert er geen geld van eigenaar en wordt alle nadruk gelegd op het hoger scoren in organisch zoeken.

PPC en Zoekmachine Resultaten Pagina’s

In tegenstelling tot SEO richt pay-per-click marketing zich alleen op de investering van advertentiebudget om een prominente plaats te krijgen op de resultatenpagina’s van zoekmachines. Het’is echter niet zo eenvoudig als alleen maar meer geld naar een campagne gooien – adverteerders moeten strategisch denken om hun doelen te bereiken.

Betaald zoeken functioneert als een veiling. Adverteerders bieden op trefwoorden die relevant zijn voor hun bedrijf en die de vertoning van hun advertenties kunnen triggeren als gebruikers naar die termen zoeken. Allerlei factoren bepalen waar een advertentie op de SERP getoond wordt.

Sommige advertenties kunnen boven de organische zoekresultaten getoond worden (zoals de Lowe’s, Craftsman, en Husqvarna voorbeelden in het “grasmaaiers” SERP voorbeeld hierboven), terwijl andere rechts van de organische resultaten getoond kunnen worden.

Sommige adverteerders kiezen ervoor om de weergave van hun advertenties te beperken tot mobiele zoekopdrachten alleen, terwijl anderen mobiele resultaten helemaal uitsluiten. Sommige advertenties hebben uitbreidingen, en andere niet.

Zoals SEO is betaald zoeken een complex onderwerp, maar onthoud voorlopig dat betaald zoeken zich richt op het optimaliseren van advertenties om op een zo prominent mogelijke plaats op de SERP getoond te worden.