Selecteer een pagina

Organische resultaten op de SERP

Organische resultaten zijn de natuurlijke vermeldingen op de SERP. Ze worden gegenereerd door algoritmen en niet door betaalde advertenties.

De organische resultaten worden gegenereerd door algoritmen en niet door betaalde advertenties. Het algoritme houdt rekening met vele factoren om te bepalen welk resultaat het meest relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker. Deze factoren zijn onder meer:

  • De trefwoorden in de zoekopdracht
  • Welke sites naar elkaar linken (backlinks)
  • Welke sites in het verleden door gebruikers zijn bezocht (gebruikersbetrokkenheid)
  • Hoe vaak een site wordt bijgewerkt
  • Hoe goed een site scoort voor zijn onderwerp of trefwoord

Organische resultaten zijn de eerste pagina met zoekresultaten van zoekmachines. Ze verschijnen op de SERP wanneer een gebruiker op Google naar een trefwoord of zin zoekt.

Organische resultaten worden bepaald door verschillende factoren, zoals de kwaliteit van de inhoud op de website, de relevantie ervan voor de zoekopdracht en hoe vaak er door andere websites naar is gelinkt.

Organisch zoeken is waar de meeste mensen aan denken als ze denken aan ‘zoeken’, omdat het een geïndividualiseerde ervaring is die is gebaseerd op hun specifieke zoektermen en interesses.

Organische resultaten op de SERP zijn de top 10 resultaten die afkomstig zijn van een zoekmachine. Met andere woorden, dit zijn de resultaten die door Google zijn gevonden en net zo zijn gerangschikt.

Organische SERP is een term die wordt gebruikt om de resultaten van zoekmachines te beschrijven die niet zijn betaald of gesponsord door een bedrijf. Deze worden vaak “de natuurlijke” of “Organische” vermeldingen genoemd.

Search Engine Results Pages: Wat ze zijn en hoe ze werken

Zoekmachine resultatenpagina’s zijn webpagina’s die aan gebruikers worden geserveerd als ze online iets zoeken met een zoekmachine, zoals Google. De gebruiker voert zijn zoekopdracht in (vaak met specifieke termen en zinnen, bekend als keywords), waarop de zoekmachine hem een SERP voorschotelt.

Elke SERP is uniek, zelfs voor zoekopdrachten die op dezelfde zoekmachine met dezelfde trefwoorden of zoekopdrachten worden uitgevoerd. Dat komt omdat vrijwel alle zoekmachines de ervaring voor hun gebruikers aanpassen door resultaten te presenteren op basis van een groot aantal factoren buiten de zoektermen, zoals de fysieke locatie van de gebruikers, zijn surfgeschiedenis, en zijn sociale instellingen. Twee SERPs kunnen identiek lijken, en veel van dezelfde resultaten bevatten, maar zullen vaak subtiele verschillen vertonen.

Het uiterlijk van de resultatenpagina’s van zoekmachines is voortdurend in beweging door experimenten van Google, Bing, en andere zoekmachine-aanbieders om hun gebruikers een meer intuïtieve, responsieve ervaring te bieden. Dit, in combinatie met opkomende en zich snel ontwikkelende technologieën in de zoekruimte, betekent dat de SERP’s van nu qua uiterlijk sterk verschillen van hun oudere voorgangers.

Organische resultaten

SERPs bevatten gewoonlijk twee soorten inhoud – “organische” resultaten en betaalde resultaten. Organische resultaten zijn vermeldingen van webpagina’s die verschijnen als gevolg van het algoritme van de zoekmachine’s (waarover dadelijk meer). Zoekmachine optimalisatie professionals, algemeen bekend als SEO’s, zijn gespecialiseerd in het optimaliseren van webinhoud en websites om hoger te scoren in de organische zoekresultaten.

Organische resultaten op de SERP

Het vak aan de rechterkant van deze SERP staat bekend als de Kennisgrafiek (ook wel eens de Kennisbron genoemd). Dit is een functie die Google in 2012 introduceerde en die gegevens naar veel gestelde vragen uit bronnen over het hele web haalt om beknopte antwoorden op vragen te geven op één centrale plaats op de SERP.

In dit geval zie je een breed scala aan informatie over Abraham Lincoln, zoals de datum en plaats van zijn geboorte, zijn lengte, de datum waarop hij vermoord werd, zijn politieke voorkeur, en de namen van zijn kinderen – veel van die feiten hebben hun eigen links naar de relevante pagina’s.

Sommige SERP’s zullen aanzienlijk meer organische resultaten bevatten dan andere, zoals het voorbeeld hierboven. Dit komt door de verschillende bedoeling van de verschillende zoekopdrachten. Er zijn drie primaire soorten zoekopdrachten op internet:

  • Informatief
  • Navigationeel
  • Transactiegericht

Informatieve zoekopdrachten zijn die waarbij de gebruiker informatie hoopt te vinden over een bepaald onderwerp, zoals Abraham Lincoln. Het zou weinig zin hebben om advertenties of andere soorten betaalde resultaten op een SERP als deze te plaatsen, want de zoekopdracht “Abraham Lincoln” heeft een zeer lage commerciële bedoeling; de overgrote meerderheid van de zoekers die deze zoekopdracht gebruiken zijn niet op zoek om iets te kopen, en als zo worden alleen informatieve resultaten op de SERP getoond.

Navigerende zoekopdrachten zijn die waarbij de gebruiker door zijn zoekopdracht een specifieke website hoopt te lokaliseren. Dit kan het geval zijn bij personen die een specifieke website zoeken, een website proberen op te sporen waarvan ze de URL niet meer weten, of een ander soort navigatiedoel.