Selecteer een pagina
Hoe je Long-Tail Trefwoorden kunt vinden

Laat deze langstaartmees je gids zijn! (Via BinaireAap)

We slaan al lange tijd op de trom over Long-Tail Trefwoorden. Onlangs legde ik uit waarom het zo moeilijk is om te ranken met concurrerende trefwoordzinnen met een nieuwe website. Het antwoord? Blijf proberen, en richt je intussen op meer specifieke, minder competitieve long-tail zoekwoorden. We hadden het ook over of je je moet richten op hoofdtermen of op long-tail zoekwoorden in mijn Content Marketing FAQ. Het antwoord? BEIDE! Terwijl je de inhoud van je site uitbouwt, moet je trefwoorden taxonomie natuurlijk zowel brede als smalle termen bevatten.

De Long-Tail Trefwoorden die je vindt kun je gebruiken als titel en hoofdonderwerp voor een zeer gerichte blog post of artikel (of video, of infographic, of een ander soort inhoud), of je kunt ze gebruiken als variaties om een langere gids of artikel gericht op één primair zoekwoord beter te optimaliseren – bijvoorbeeld door de Long-Tail Trefwoorden in je subkoppen en afbeelding-bestandsnamen te gebruiken. En als je aan de gang bent met niche marketing campagnes, zullen superspecifieke long-tail zoekwoorden je beste vriend zijn.

Waar moet je dus heen om die traffic- en lead-driven Long-Tail Trefwoorden te vinden? Hier zijn negen tips om je op weg te helpen.

1. Gebruik Google Suggest

Google Suggestions zijn een geweldige bron van long-tail trefwoord variaties. Begin gewoon je primaire trefwoord in te typen in het Google zoekvak en kijk welke variaties Google suggereert:

 Long-Tail Trefwoorden for Blogs

Als het opduikt in een Google suggestie, weet je dat het een woordgroep is waar mensen naar zoeken. Deze suggesties zullen niet per se je geloof in de mensheid inspireren (we herinneren ons allemaal het “Ik ben doodsbang voor Chinezen” debacle…), maar ze kunnen wel inspireren tot goede inhoud.

2. Gebruik Google’s Verwante Zoekopdrachten

Hetzelfde principe als de Google Suggesties die verschijnen terwijl je je zoekopdracht intypt, maar deze voorgestelde verwante zoekopdrachten verschijnen onderaan de SERP, onder de eerste pagina met organische resultaten:

Related Long-Tail Terms

Je krijgt hier misschien iets meer suggesties (in dit geval acht zoekwoorden tegenover slechts vier hierboven), en ze kunnen ook iets meer gepersonaliseerd zijn (Google weet dat ik in Colorado woon, daarom de “Denver” en “Fort Collins” modifiers).

3. Gebruik meer en verschillende hulpmiddelen voor Long-Tail Trefwoorden

Als je maar één keyword tool gebruikt telkens als je keyword onderzoek doet, doe je jezelf tekort en mis je waarschijnlijk veel Long-Tail Trefwoorden variaties. Het Google Keyword Tool is een prima basistool en een goede plaats om te beginnen, maar als je op zoek bent naar meer long-tail zoekwoorden, probeer dan ook deze andere opties:

  • WordStream’s Gratis Zoekwoorden hulpmiddel – Sorry dat ik op onze eigen toeter klop, maar je krijgt echt meer long-tail suggesties en vindt meer zoekwoord niches met ons zoekwoorden hulpmiddel dan met de meeste andere hulpmiddelen die er zijn.
  • Google Trends – Ontdek waar mensen op dit moment op zoeken (zoals “Wie zal de verkiezingen van 2012 winnen?”).
  • Social Media Tools – Bijvoorbeeld YouTube’s keyword tool en Twitter Search.

Hoe meer keyword tools je raadpleegt, hoe meer long-tail keyword variaties je waarschijnlijk zult vinden.

4. Mijn je analytics

Je analytics vertellen je veel, zo niet alle, van de trefwoordzinnen die bezoekers naar je website leiden. Door deze trefwoordverwijzers door te spitten, kun je een heleboel long-tail zoekopdrachten vinden die verkeer voor je aanjagen. Deze trefwoorden kunnen wel relevant zijn voor je bedrijf, maar nog niet erg gericht door een enkele pagina op je site. Een paar jaar geleden ontdekten we bijvoorbeeld dat veel mensen zochten op de zin “what’s a good click through rate” om op onze site terecht te komen, maar we hadden geen pagina met die titel, dus schreven we er een, en die zorgt nu voor tonnen verkeer.

Om je eigen privé opslagplaats van long-tail zoekwoorden te vinden, ga je in je Analytics en zoek je organische verwijzingen van zoekwoorden (in Google Analytics is het pad Verkeersbronnen -> Bronnen -> Zoeken -> Organisch). Je kunt gewoon alle termen scannen op goede, relevante long-tail zoekwoorden die je in inhoud kunt omzetten, of je kunt het tijdsbestek op iets vrij groots zetten (probeer, afhankelijk van je verkeersstroom, een periode van 3, 6 of 12 maanden) zodat je veel gegevens hebt om te bekijken, en zoek dan naar patronen. Je kunt bijvoorbeeld zoeken naar vraagwoorden (d.w.z. termen die beginnen met “wat,” “waarom,” enz.).

Google Analytics Long-Tail Onderzoek

5. Mijn je Zoekopdrachten-rapporten

Als je een PPC campagne voert in AdWords, vergeet dan niet je Zoekopdrachtrapport te gebruiken op dezelfde manier als je je Analytics zou gebruiken, slechts een van de vele manieren waarop PPC gegevens je SEO kunnen informeren. Je Zoekopdrachtrapport toont je de zoekopdrachten die mensen ertoe brachten op je advertenties te klikken, in plaats van op je organische zoekresultaten. Als extra bonus krijg je vollediger toegang tot deze gegevens dan je organische verwijzingen in Google Analytics. Het kan ook gemakkelijker zijn om te zien welke zoekwoorden voor conversies zorgen, niet alleen voor verkeer. Vooral hoog-converterende long-tail zoekwoorden zijn de moeite waard om na te jagen.

6. Blader door eHow

Sites als eHow worden vrijwel geheel gevoed door zoekwoordenonderzoek, vooral long-tail zoekwoordenonderzoek. Demand Media, het bedrijf dat eigenaar is van eHow, Cracked.com en andere sites, gebruikt krachtige algoritmes om long-tail zoekwoorden te vinden waarvoor het dan kan ranken met hyper gerichte inhoud.

Je hebt misschien niet Demand Media’s gegevensbronnen of waanzinnig winstgevende inhoud algoritmen aan je zijde, maar je kunt toch van deze methodologie leren. Snuffel op deze sites naar ideeën voor sleutelwoorden.

Als eHow zich op een trefwoordzin richt, kun je erop wedden dat het zoekvolume heeft en dat adverteerders geïnteresseerd zijn in het kopen van plaatsing op die pagina’s. Nog een goede gok? Wat ze ook geproduceerd hebben om op die trefwoorden te mikken is waarschijnlijk behoorlijk armzalig.

De inhoud die eHow produceert wordt goedkoop geproduceerd door freelancers en is meestal dunne inhoud, het soort materiaal dat post-Panda Google niet langer gunstig gezind is. Als je sterke inhoud kunt maken met echte waarde die ook hyper gericht is, heb je een goede kans om de content farms te overtreffen.

Post-Panda Trefwoord Onderzoek

7. Blader door Q&A sites

Net als Demand Media Properties kunnen Q&A sites een goede bron zijn van long-tail trefwoord ideeën. Ik heb het over sites als:

  • Quora
  • Yahoo Answers
  • Answers.com
  • Askville by Amazon
  • LinkedIn Answers

Vragen maken geweldige long-tail zoekwoorden – het kon niet duidelijker zijn dat deze mensen op zoek zijn naar antwoorden en informatie.

long-tail question keywords

Natuurlijk wil je een beetje zoekwoordenonderzoek doen om de versie van elke vraag te vinden die het juiste zoekvolume en concurrentieniveau heeft. Niet elke vraag die je op een Q&A site vindt, zal een trefwoord zijn dat de moeite waard is om aan te vallen.

8. Blader door Wikipedia

Is Wikipedia de meest geoptimaliseerde site op het Internet? Het staat zeker daarboven. Je kunt veel leren door Wikipedia’s on-page optimalisatie te kopiëren. Als je onderzoek doet rond een basisterm, probeer dan de Wikipedia pagina te bekijken. Kijk bijvoorbeeld naar de inhoudsopgave (dit voor de “Quantum Mechanica” pagina):

Wikipedia Long-Tail Trefwoorden

Veel van deze rubrieken vertalen zich in long-tail trefwoorden (“geschiedenis van de kwantummechanica,” “wiskundige formuleringen van de kwantummechanica,” “toepassingen van de kwantummechanica,” etc.). Je kunt ook op de bladzijde zoeken (Control-F) naar je primaire trefwoord en zien welke andere variaties er door de hele tekst heen verschijnen. Bovendien kan de “See Also” rubriek onderaan veel Wikipedia artikelen nuttig zijn om clusters van verwante termen te vinden.

9. Steel van concurrenten

Voor informatieve zoekopdrachten is Wikipedia vaak je concurrent. Maar kijk altijd naar de concurrentie als je een trefwoord term najaagt. Begin met hoofd- en midden-tail termen waarvoor je probeert te rangschikken, en kijk welke soorten Long-Tail Trefwoorden variaties gebruikt worden op de pagina’s die op de eerste 5-10 plaatsen staan. Bijvoorbeeld, laten zeggen dat je het trefwoord “holiday crafts” najaagt; Bekijk de pagina die voor dat trefwoord op #1 staat in Google en zie welke trefwoorden die gebruikt (trefwoorden overal!)

Concurrerende long-tail zoekwoorden