Selecteer een pagina
De consumenten van vandaag vertrouwen op zoekmachines om hen te helpen alles te vinden, van aanbevelingen voor restaurants tot B2B software aanbieders.

Dit betekent dat, ongeacht wat je bedrijf aanbiedt, je doelgroep waarschijnlijk op zoek is naar producten of diensten zoals die van jou op zoekmachines zoals Google.

En als je ze naar je site wilt lokken, heb je zoekmachine optimalisatie nodig.

Maar als je veel tijd besteed hebt aan het onderzoeken van je mogelijkheden met digitale marketing, heb je dat waarschijnlijk al eerder gehoord.

Maar als je dat eenmaal geaccepteerd hebt, is de volgende logische vraag hoe je aan zoekmachine optimalisatie kunt doen.

Daarom leggen we op deze pagina precies uit wat SEO zo belangrijk maakt, en ook een paar zoekmachine optimalisatie technieken en zoekmachine optimalisatie hulpmiddelen die je kunt gebruiken om je online zichtbaarheid te vergroten.

Een inleiding tot SEO

Zoekmachine optimalisatie, of SEO, is een strategie om de rangschikking van je site in de resultaten van zoekmachines te verbeteren.

Het houdt in dat je nagaat welke trefwoorden en zinnen je doelgroep gebruikt bij het zoeken naar producten of diensten als de jouwe, en er dan naar streeft om voor die zoekopdrachten goed te scoren.

Natuurlijk is dit een vereenvoudigde uitleg – en je kunt onze bron over “wat is SEO” raadplegen voor een meer diepgaande kijk op zoekmachine optimalisatie.

8 Redenen waarom je website SEO zoekmachine optimalisatie nodig heeft

  • Heden ten dage is SEO een essentieel onderdeel van elke effectieve marketingstrategie.
  • Maar om het belang ervan volledig te illustreren, laten we een paar van de redenen doornemen waarom je je site zou moeten optimaliseren.

1. Het kan je helpen je merk op te bouwen

Hoewel branding vaak als een meer traditionele marketingstrategie wordt beschouwd, terwijl SEO stevig in de digitale categorie valt, omvatten de twee vergelijkbare stappen.

Een merk opbouwen vereist nadenken over zowel wat je levert, als wat anderen erover zeggen.

merk bouwen

En als je kijkt naar de stappen die nodig zijn om een site te optimaliseren, zijn de factoren vergelijkbaar. Je moet inhoud maken die aansluit bij de behoeften en interesses van je publiek, en dan manieren vinden om van andere sites links naar die inhoud te verdienen.

Als je deze relatie in gedachten houdt bij het ontwikkelen van je SEO strategie, kun je trefwoorden kiezen en inhoud maken die in overeenstemming is met het imago dat je wilt dat je merk heeft.

Dan zal je online aanwezigheid je ideale branding weerspiegelen – en je helpen die bij je doelpubliek te vestigen.

2. Een geoptimaliseerde website verdient meer verkeer

  • Op het eerste gezicht is het doel van SEO optimalisatie je site beter te laten scoren in de zoekresultaten.
  • Maar verder dan dat, is het doel van het bereiken van hoge rankings het aantrekken van meer verkeer – en idealiter het omzetten van dat verkeer in klanten en leads.

En voor het geval je het je afvroeg: het werkt.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het volgende organisch verkeersrapport uit een Siege Media case study.

siege media case study

In de loop van een jaar steeg het verkeer van deze gloednieuwe site van nul naar 100.000 bezoekers – geheel door SEO.

Als je meer gebruikers naar je site wilt brengen, is SEO de beste manier om dit doel te bereiken.

3. SEO vereist niet dat je voor advertentieruimte betaalt

  • Eén van de grootste voordelen van SEO is dat je er niet voor hoeft te betalen om advertentieruimte te krijgen.
  • Bedenk hoe traditionele advertentiecampagnes werken.
  • Je bepaalt een plaats waar je je merk wilt laten verschijnen, of dat nu op een bepaald TV kanaal of radiostation is, of op de bladzijden van een tijdschrift of krant.

Dan betaal je het bedrijf dat eigenaar is van die media voor plaatsing. Je betaalt misschien voor je advertentie om gedurende een bepaalde tijd te lopen, of binnen een bepaald aantal nummers. Zodra die periode voorbij is, verschijnt je advertentie niet meer – en genereert ze geen resultaten meer voor je bedrijf.

Denk nu aan de verschillende pagina’s die in de resultaten van zoekmachines verschijnen.

De bovenste twee vermeldingen in deze schermafbeelding zijn pay-per-click, of PPC, advertenties, zoals te zien is aan het kleine “Ad” label.

Net als traditionele advertentiecampagnes brengt het verdienen van een van deze plaatsjes voortdurende kosten met zich mee.

Als je bekend bent met PPC, weet je natuurlijk dat adverteerders alleen betalen als een gebruiker op een advertentie klikt en hun site bezoekt. Dit geeft het zeker een voorsprong op traditionele methoden.

Toch brengt elke bezoeker kosten met zich mee – en zodra een adverteerder zijn campagne stopt, verschijnen ze niet meer.

Maar de sites die in de organische resultaten verschijnen, direct onder die advertenties, betalen geen cent voor die rangschikking.

Hoewel ze waarschijnlijk veel tijd en geld gestoken hebben in het maken van de pagina’s die op die plaatsen staan, verschijnen ze op pagina één omdat Google’s algoritme denkt dat ze waarde aan de gebruikers bieden.

Daardoor verdienen ze verkeer zonder een cent uit te geven.

4. Het helpt je doelpubliek je site te vinden

SEO kan je bedrijf helpen om voor je doelpubliek te komen terwijl ze actief naar informatie zoeken.

En als je bedenkt hoe gebruikelijk het is dat consumenten zoekmachines gebruiken om informatie over producten en diensten te vinden, is dit een grote kans.

In feite wendt 62% van de consumenten zich eerst tot zoekmachines als ze meer willen weten over een nieuw bedrijf, product of dienst – en 41% gebruikt ze als ze klaar zijn om te kopen.

lJso8lQ5j sEBDbqVUre77SMF6vvCEJjggZNUMgaOa5hQzZ8278JoBSFbPFnTBYEF6xjUjhah UKnYBUvC15 9ym4Avvy9fjRAi uKHINljpiWjsh2KlBZwktrIQHndRSW97VdEA 1

Dit betekent dat als je wilt dat je bedrijf deel uitmaakt van het online onderzoeksproces van een gebruiker, het in de zoekresultaten moet verschijnen voor zoekwoorden die verband houden met de producten of diensten die je aanbiedt.

Plus, volgens datzelfde onderzoek geeft 48% van de consumenten er de voorkeur aan de officiële website van een bedrijf te bezoeken om er meer over te weten te komen.

Een sterke online aanwezigheid helpt je dus niet alleen je marketing doelen te bereiken, maar stelt je doelpubliek ook in staat onderzoek te doen en te kopen op een manier die voor hen werkt.

5. Het versterkt je geloofwaardigheid en autoriteit

Het Internet heeft drastisch veranderd hoe het verkoopproces er voor veel bedrijven uitziet.

Dat komt omdat consumenten tegenwoordig toegang hebben tot een schat aan nuttige bronnen die hen kunnen helpen hun opties te leren kennen voordat ze met een verkoper spreken.

En met SEO zoekmachine optimalisatie kun je deel worden van dat leerproces.

Dat is vooral waar als je je SEO inspanningen combineert met inhoudsmarketing. Als je informatieve, waardevolle inhoud maakt, heb je de kans om al vroeg in de onderzoeksfase vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen bij potentiële klanten.

Hier is een algemeen overzicht van hoe dit werkt:

aUfvpM4yWKN634eXC4qKV8AqjGFHpLM9A8zZPLeQN234k5pQdP8qwGfV2GiOqoQhbs8DgltHHZstE c1j5IQlEYRDwg2CKdSHN9XFHGFrTHTJo2uFNWPN 0ZJd LaQ1WzObp9DGj 1

Eerst vindt een gebruiker je site door te zoeken naar informatie die met je bedrijfstak te maken heeft en in de zoekresultaten een van je bronnen te zien.

Dan lezen ze die bron. Als ze het goed vinden, delen ze het misschien met hun vrienden en abonneren ze zich op je e-mail lijst.

Hier vertraagt het proces een beetje.

Die gebruiker zal de volgende maanden misschien verschillende keren naar je site terugkeren en regelmatig je e-mail inhoud lezen zonder actie te ondernemen.

En als je gewend bent aan het traditionele verkoopproces, kan dit frustrerend zijn.

Maar met elk stukje inhoud dat ze lezen, vestig je je merk als een geloofwaardige, gezaghebbende bron van informatie.

Als ze dan eindelijk klaar zijn om een aankoop te doen of met een vertegenwoordiger te spreken, weten ze precies tot welk bedrijf ze zich moeten wenden – en zullen ze zich uiterst op hun gemak voelen na alle nuttige informatie die je al gratis gegeven hebt.

6. Het kan je helpen je concurrenten voor te blijven

Als je je site optimaliseert, werk je niet alleen aan de verbetering van de plaats waar je site op de resultatenpagina’s scoort.

Je beweegt je ook boven je concurrenten.

Bedenk dat het eerste resultaat op een willekeurige resultatenpagina gemiddeld 20,5% van de kliks krijgt. Daarvan krijgt het tweede resultaat 13,32%, en het derde 13,14%.

g7MnBPwwMonDqYGLyuOhEH5v8IHgubMtK9avY6zYqzvr 4RgapVaTqh8RENlZYIaSl4 H QTo80f2SzlbEwCc7kjnz1Tpb60e yUd mR4Sxpp49gZQuzY73RSRYZ7MCey yOw8eK 1

Dit betekent dat naarmate je hoger in de zoekresultaten komt, je een groter percentage van de kliks voor je doel-zoekwoorden verdient – en je concurrenten minder.

7. Het verbetert de gebruikerservaring

Het uiteindelijke doel van Google is hun gebruikers de best mogelijke resultaten te bieden.

Daardoor zijn veel van hun algoritme-updates erop gericht dat ze gebruikers naar sites leiden die niet alleen relevante inhoud bieden, maar ook een geweldige gebruikerservaring.

Daarom spelen technische factoren zoals mobiel-vriendelijkheid, bruikbaarheid, en snelheid van de site tegenwoordig een veel grotere rol in de rangschikking dan ooit tevoren.

Hoewel dit betekent dat voor het optimaliseren van je site misschien wat meer professionele hulp nodig is, betekent het ook dat je voortdurend bezig bent de gebruikerservaring die je site biedt te verbeteren.

En als je bedenkt dat impact die gebruikerservaring heeft op conversies, kan dit op de lange duur een grote invloed hebben op je verkoop en inkomsten.

8. Het is gemakkelijk te meten

Een van de grootste voordelen van SEO ten slotte is dat je vrijwel elk aspect van je resultaten kunt meten.

In tegenstelling tot traditionele methoden, die vaak berusten op het zoeken naar correlaties tussen advertentiecampagnes en verkoop, is het gemakkelijk om het rendement van je SEO investering te zien.

Je kunt tools als Google Analytics gebruiken om je verkeer, verwijzingsbronnen, conversies, en elke andere meetwaarde die voor je bedrijf van belang is, te volgen.

Zo kun je nauwkeurig evalueren wat werkt – en wat niet – en er zeker van zijn dat je je marketing budget besteedt aan de strategieën die het grootste effect hebben op je belangrijkste doelen.

Hoe zoekmachine optimalisatie doen in 2022

Het basisprincipe van SEO is altijd hetzelfde geweest: de rangschikking in de zoekresultaten verbeteren.

Maar omdat Google zijn algoritme blijft bijwerken, zijn ook de precieze stappen die nodig zijn om dit doel te bereiken in de loop van de tijd veranderd.

Dus hoewel het algemene idee hetzelfde blijft, zijn er toch een paar dingen die je in gedachten wilt houden als je je site in 2022 optimaliseert.

Focus op de gebruiker

Google’s algoritme updates zijn bijna onmogelijk te voorspellen.

Het bedrijf doet erg geheimzinnig over de veranderingen die het in zijn algoritme aanbrengt, soms zelfs nadat ze gebeuren – dus het kan moeilijk zijn om die veranderingen bij te houden.

Toch heeft elke update één ding gemeen. Ze zijn allemaal bedoeld om de zoekmachine te helpen zoekers de best mogelijke resultaten te geven.

Dus als je werkt aan het verbeteren van je site, denk er dan altijd aan je op de gebruiker te blijven richten.

Kies onderwerpen die relevant zijn voor hun behoeften, schrijf inhoud op een manier die behulpzaam en duidelijk is, en zorg ervoor dat je site gemakkelijk te navigeren en te gebruiken is.

Op deze manier, ook al is er geen manier om te zeggen wat Google’s volgende zet zal zijn, werk je met hetzelfde kerndoel voor ogen – en dat kan alleen maar in je voordeel werken.

Gebruik trefwoord zoekmachine optimalisatie

Zoekmachines hebben vanaf het begin zoekwoorden gebruikt als een overweging in hoe ze pagina’s rangschikken, en ze zijn ook nu nog een belangrijke factor.

Je kunt meer leren over de rol die ze spelen in onze bron over on-page SEO.

Optimaliseer je site voor de mobile-first index

Een van de grootste veranderingen in de manier waarop mensen de laatste paar jaar op het Internet surfen is de apparatuur waarmee we online inhoud oproepen.

In de begindagen van SEO was de enige manier om een zoekmachine te benaderen op een desktop computer.

Tegenwoordig browsen steeds meer gebruikers op smartphones, tablets, en andere toestellen. In feite overtrof het gebruik van mobiel internet in 2016 voor het eerst de desktop.

Mobilegeddon“.

Maar in 2016 ging Google nog een stap verder door aan te kondigen dat het zou overschakelen op een mobile-first index.

Dit betekende een ommekeer in hoe ze van oudsher pagina’s categoriseerden en rangschikten, een verschuiving die mooi geïllustreerd wordt door deze grafiek van Moz.

lHLnsQEvOHYhOrT6XpC2L croo mj4XO30saS73lEnLP2hzstEntrbPGajJuvCwUFoX8C27GZGiwN3O1tk8Bkvt4I64GBIL132rA7ml8byWn8Cannfr5pudswRGJjrmWHrwFy9b

In wezen heeft Google altijd pagina’s geïndexeerd en gerangschikt op basis van hoe ze op desktop computers verschenen. Dit betekende dat hun resultaten meestal de beste pagina’s voor desktop gebruikers weergaven – wat logisch was toen deze gebruikers het grootste deel van hun publiek uitmaakten.

Maar als een van die pagina’s slecht presteerde op smartphones, leverden ze een slechte gebruikerservaring voor mobiele gebruikers.

Dus om bij te blijven met het toenemende aantal gebruikers dat online inhoud op smartphones, tablets, en andere toestellen bezoekt, draaide Google het proces om.

Met deze verschuiving zijn ze begonnen pagina’s te rangschikken op basis van de beste resultaten voor mobiele gebruikers.

Dit betekent dat als een site niet goed presteert op smartphones, zijn rangschikking eronder lijdt – zelfs in de desktop resultaten.

SEO optimalisatie gereedschap

Terwijl je werkt aan het verbeteren van de online zichtbaarheid van je site, zijn er tal van hulpmiddelen die je kunt gebruiken om het proces te vereenvoudigen en te verbeteren.

Hulpmiddelen om je zoekwoordenonderzoek te verbeteren

Trefwoordonderzoek is de eerste stap in elke succesvolle SEO strategie, en er zijn verschillende hulpmiddelen die speciaal ontworpen zijn om je te helpen de best mogelijke trefwoorden voor je bedrijf te vinden:

Je kunt meer over elk van deze hulpmiddelen leren in onze bron over hoe je trefwoordonderzoek doet.

Hulpmiddelen om on-page zoekmachine optimalisatie te vereenvoudigen

Het optimaliseren van de on-page elementen van een pagina is een essentieel onderdeel van het SEO proces, en de volgende hulpmiddelen kunnen je helpen om dat correct te doen:

Meer informatie over elk van deze hulpmiddelen vind je in onze gids voor on-page SEO.

Hulpmiddelen om off-page zoekmachine optimalisatie te verbeteren

Een ander essentieel onderdeel van SEO is off-page optimalisatie, waarbij het vooral gaat om het verdienen van backlinks.

Concurrentenonderzoek is een van de beste manieren om nieuwe mogelijkheden voor linkbuilding te ontdekken, en deze twee hulpmiddelen zijn beide uitstekende keuzes voor dat proces:

Je kunt meer leren over deze hulpmiddelen en hoe je ze kunt gebruiken in onze bron over off-page SEO.

Hulpmiddelen om je resultaten te volgen

Terwijl je veranderingen aan je site aanbrengt, is het belangrijk om het effect van die veranderingen te meten. Dit zijn twee van de beste hulpmiddelen om je resultaten te volgen:

Je kunt leren hoe je deze hulpmiddelen kunt gebruiken in onze gids voor seo metrics.

Hulpmiddelen om je conversie te verbeteren

Je doel met SEO is niet alleen om verkeer aan te trekken – het is om dat verkeer om te zetten in klanten en cliënten voor je bedrijf. Als gevolg daarvan moet je ervoor zorgen dat je site aansluit bij de behoeften van je bezoekers en ontworpen is om conversies te stimuleren.

De volgende hulpmiddelen kunnen je helpen je prestaties te meten en mogelijkheden voor verbetering te ontdekken:

Voor meer informatie, zie onze bron over CRO en SEO.

Conclusie

Het optimaliseren van een site is een ingewikkeld, en vaak uitdagend, proces.

Het vergt tijd, planning, en een veel geduld om de resultaten te bereiken die je wilt met zoekmachine optimalisatie.

Maar als je bereid bent de middelen te investeren die nodig zijn om een goed geplande strategie op te zetten en uit te voeren, zijn de resultaten die je zult zien in termen van verkoop en inkomsten het helemaal waard.

Het kan je helpen je geloofwaardigheid op te krikken, meer verkeer te verdienen, en je online zichtbaarheid te verbeteren.

Plus, je bereikt al die resultaten zonder een cent aan advertentieruimte uit te geven.

Buiten dat is SEO een geweldige manier om de algemene ervaring die je doelpubliek met je merk heeft te verbeteren. Als je inhoud maakt die aansluit bij hun behoeften, en die dan gemakkelijk toegankelijk maakt op een gebruiksvriendelijke site, positioneer je je bedrijf als een nuttige bron.

Tenslotte, als je aan de zoekmachine optimalisatie van je site werkt, is het gemakkelijk om je resultaten te controleren en te meten – wat betekent dat je je nooit zorgen hoeft te maken of je je digitale marketing budget wel effectief besteedt.

Dus als je je hebt afgevraagd waarom je site zoekmachine optimalisatie nodig heeft, is het antwoord duidelijk: het is een van de beste manieren om je marketing doelen te bereiken.

Maak een vliegende start met uw bedrijf

Creëer meer conversies en verdien meer inkomsten. Goedkoper en sneller dan ooit! Een breed scala aan linkpakketten voor elk budget. Gegarandeerde betrouwbaarheid voor gemoedsrust.